تأسیس کتابخانه

کتابخانه آیت الله سید محمد تقی حکیم

وابسته به آستان قدس رضوی
آدرس: تهران، خیابان شهید دکتر باهنر (نیاوران)، خیابان سرتیپ خلبان رضا سعیدی (مهماندوست)
تلفن:
٢٢٨١٢٤٩


------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحیم

در هفتادمین سال از عمر سپری شده و در سی و پنجمین سال خدمتگذاری در این منطقه توفیق یافتم بفکر و طرحی جامه عمل بپوشانم که سالها اندیشه اش ذهنم را مشغول نموده و کمبودش را همواره احساس میکردم و آن بنیان یک کتابخانه فراگیر جهت استفاده عموم در شمال شرق شمیران بود.

خدا را شاکر است این مهم در روز میلاد با سعادت حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام سوم شعبان ١٤١٧ مطابق ٢٤ آذر ماه ١٣٧٥ به انجام رسید و  امید آن دارد انشاء الله تعالی افتتاح این مرکز فرهنگی اسلامی نقشی سازنده در هدایت اندیشه و ذوق نسل جوان داشته و در نهایت حرکتی مثبت در تنویر افکار علاقمندان باشد.

سید محمد تقی حکیم
٢٤/٩/١٣٧٥


-----------------------------------------------------------

موسسین کتابخانه:
١- سید محمد تقی حکیم امام جماعت مسجد "حصار بو علی" که همه کتابهای چاپی و چاپ سنگی و کتابهای خطی خود را به کتابخانه اهدا کرده اند. ٢ - همسر ایشان خانم حکیم که همه شش دانگ خانه ملکی خود را به کتابخانه اهدا نموده اند.

افتتاح کتابخانه:
شنبه ٢٤ آذر ماه ١٣٧٥ مطابق ٣ شعبان ١٤١٧ روز ولادت امام حسین (ع) با حضور رئیس هیئت امناء کتابخانه های عمومی کشور آقای معین فر و آقای دکتر شهیدی و دکتر کرجی اساتید ممتاز دانشگاه و چند تن از نمایندگان مجلس و روحانیت منطقه و اهالی محل حصار

بو علی (غرب پارک نیاوران) افتتاح گردید.

تعداد کتب کتابخانه:
کتب چاپی پانزده هزار جلد، کتب چاپ سنگی یکصدوبیست جلد و کتب خطی یکصدو پنجاه جلد میباشد.

سرپرست کتابخانه:
از سوی آستان قدس رضوی سرپرستی کتابخانه به موسس محترم آیت الله حکیم واگذار شده است.

کارمندان کتابخانه:
دو نفر از خواهران به عنوان کتابدار و یک نفر از برادران از اهالی محل که از طرف موسس و سرپرست در کتابخانه انجام وظیفه مینمایند.

ساعت کار کتابخانه:
از ٨ صبح الی ٨ بعد از ظهر یکسره باز است.

تعداد اعضاء کتابخانه:
از بدو تاسیس و افتتاح تاکنون یک هزارو هفتصد نفر میباشند.

دفتر یادبود: 
در کتابخانه دفتری به عنوان دفتر یادبود قرار دارد که نظریات بازدید کنندگان از روز افتتاح تا کنون در آن منعکس شده است.

مجوز رسمی:
کتابخانه دارای مجوز رسمی دائمی از "دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور میباشد.

تجهیزات جانبی:
کتابخانه مجهز به دو دستگاه کامپیوتر با یک رشته تلفن برای ارتباط با اینترنت و یک دستگاه فاکس و یک دستگاه تایپ آی بی ام ویک دستگاه چاپگر لیزری میباشد.

تهیه کتاب:
غیر از کتبی که موسس به کتابخانه اهدا کرده اند، کتاب و نشریات از بعضی موسسات انتشاراتی، شهرداری، وزارت ارشاد، وزارت امور خارجه، انتشارات سروش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و افراد خیر به کتابخانه اهدا شده و میشود.

تقدیر نامه:
موسس کتابخانه حضرت آیت الله حکیم تقدیر نامه ای از دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور دریافت کرده که مانند دیگر تابلوهای مربوط به کتابخانه در کتابخانه نصب شده است.

اشتراک مجلات:
هفتگی: زن روز، سروش. ماهانه: فروهر، نشریه عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران، حسابدار، تدبیر، کار آفرین، فیلم و ویدئو، اسلام و غرب، نمایه، صنعت و مطبوعات، کامپیوتر، سروش نوجوان. فصلنامه: کوه، اقتصاد کشاورزی و توسعه، گنجینه اسناد، کتابداری و اطلاع رسانی آستان قدس رضوی.

اشتراک روزنامه:
صبح: قدس، جوان - عصر: اطلاعات

از تاریخ سه شنبه ٢٦ مهر ماه ١٣٧٩ مطابق ١٩ رجب ١٤٢١ موسسین کتابخانه همه کتابها و تمامی شش دانگ خانه (محل کتابخانه و محل سکونت) خود را وقف آستان قدس رضوی کرده اند که در همین محل فعلی برای همیشه بنام "کتابخانه عمومی آیت الله سید محمد تقی حکیم وابسته به آستان قدس رضوی" فعالیت داشته باشد. از تاریخ یاد شده کتابخانه پیوسته تازه ترین و مفیدترین کتابها را از سوی "سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی" در مشهد، دریافت کرده است.


 

 

تمامی حقوق مطالب محفوظ است